Pubers achter hun schermen
Pubers achter hun schermen
CJG-lezing
Wat is het met gamen en social media dat jongeren daar zo verslingerd aan kunnen raken? Waarom is het zo moeilijk om hun devices weg te leggen? Hoe kunnen we ze daarbij helpen. En hoe kunnen we ook een beetje relaxt blijven doen?
Voor wie
Ouders/opvoeders van pubers. Pubers (middelbare school) mogen gratis mee.
Inhoud
Waarom zijn games en social media zo moeilijk weg te leggen voor pubers? En waarom levert het zoveel conflicten op thuis, op school of op het werk. In deze vrolijke lezing over games en social media neemt Aletta Smits je mee door het brein van een puber tijdens hun tijd achter de schermen.
Er staan drie vragen centraal:
- Hoe zitten pubers in elkaar en wat maakt hen extra gevoelig voor games en social media apps?
- Hoe zijn games en apps ontworpen en hoe hun ontwerp misbruik van de gevoeligheid van pubers?
- En hoe zitten ouders in elkaar: wanneer maken ze zich terecht zorgen en wanneer stellen ze zich eigenlijk een beetje aan?
Terwijl we die vragen beantwoorden komen we ook verrassende dingen. Bijvoorbeeld over wat pubers leren achter dat scherm, of dat ze zelf ook balen van hun eigen mediagebruik.
Deze lezing geeft genoeg momenten om jezelf hartelijk lachend in de spiegel te kijken, en geeft ook concrete handvatten, zowel als gaat om hun veiligheid (stel ze hebben een onhandige foto verstuurd, wat kan je doen om te helpen?) als om tips voor het beperken van hun mediagebruik.
Aletta Smits
Dr. Aletta Smits wilde eigenlijk cabaretier worden, maar ze kan niet zingen. Dat is maar goed ook, want presentaties geven is mooi werk en ze prijst zich gelukkig elke keer als ze voor een zaal mag staan om over die wonderlijke pubers te vertellen
Aletta studeerde Engels, en heeft lang lesgegeven op diverse middelbare scholen en op de lerarenopleiding van de Universiteit Leiden. Voor het schrijven van haar proefschrift bleek het nodig over psychologie en ICT te leren, en dat, samen met haar leservaring, zette haar op het spoor van de pubers. Naast haar lezingen, werkt ze als lector Human-Centered Technology bij de Hanze hogeschool en als docent/onderzoeker Human-computer Interaction bij de Universiteit Utrecht.